Pepparkaks deg!

Hej!
Imorgon ska jag och Linnea julbaka! Vi ska baka pepparkakor och lussebullar. 
Pepparkaks deg finns ju att köpa i affärer som maxi men det är tydligen mycket godare att göra själv. Jag har nog aldrig bakat pepparkakor med hemalagad deg förut så det ska bli spännande att göra. 
Vad jag gjorde idag va att jag gjorde smeten för att den ska stå i kylen i ca i dag för att svalna och stå och gotta sig. 
 Det blir ca 550 st 
Du behöver:
 
300 g smör
2½ dl ljus sirap
4 dl strösocker
3 dl vispgrädde
2 msk kanel
2 msk ingefära
2 msk mald kryddnejlika
1 kg mjöl
1 msk bikarbonat
 
 
 
Jag började med att sätta en gryta på spisen. Sen tog jag smöret och la den i grytan. Grytan satt jag på ca medelvärme. 
 Sen så tog jag i sirapen, sockret, grädden, kanelen, ingefäran och kryddnejlikan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det såg faktiskt ganska gott ut, nästan som att en ben n jerry glass skulle sett ut så.
 

När jag hade tagit i det så satt jag upp värmen, på receptet så står där att man ska koka upp det.
 
Såhär såg det ut när det hade börjat koka.
 
 
 
Efter detta så tog jag i bikarbonat och då blev det ganska mycket katastråf! Det bubblade över jättemycket så jag rekomenderar verkligen att ta mjölet först och sen bikarbonaten. 
 
Sen hjälpte min mamma mig att blanda för att jag blev trött i armarna(haha) men hon va bra på att blanda så det va ju... bra. Jag vet att det ser ut som bajs med det smakar verkligen jättegott! Jag hade aldrig smakat varm pepparkaksdeg förrens idag och det va jätte gott!
 
 
 
Sen la jag ut den där uta så att den skulle kyla ner och nu så ska jag sätta in den i kylen. 
 
 
 
Fördelar med att göra smeten själv.
Där finns många fördelar med att göra sin egen pepparkaks deg! Tillexempel det är mycket billigare, för denna satsen av pepparkaks deg så får man ca 4 gånger så mycket pepparkakor än vad man skulle få av ett paket i affären och detta kostar då ca lika mycket. Och det va faktiskt väldigt roligt också och man vet exakt vad som är i den, att där inte är en massa saker som inte där ska vara i.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0